Kategorie

Výhody a nevýhody domácí kanceláře

Výhody a nevýhody domácí kanceláře

Práce doma skýtá mnoho kladů. K výhodám domácí práce patří úspory nákladů za pronájem a vybavení kanceláře mimo bydliště, úspory za energie a služby, úklid apod. Nesporné je také, že nedojížděním do kanceláře ušetříme cestovné a čas. Je možné si pracovní dobu uspořádat podle potřeby, skloubit ji s chodem domácnosti, přizpůsobit potřebám rodiny. Toto uspořádání ocení zejména matky nebo otcové na mateřské dovolené nebo i s většími dětmi. I ty totiž většinou vyžadují péči. Není nejideálnější odvézt dítě ráno do školy či školky, poté spěchat do kanceláře (obvykle přes celé město) a po ukončení pracovní doby provést přesun v časoprostoru a vyzvednout dítě ze školního zařízení. Ve většině případů totiž pracovní doba končí ve stejnou chvíli (ne-li později), kdy školka nebo školní družina zavírají brány. V případě, že pracujeme doma, problémy tohoto druhu odpadají. Práce z domu má svá pravidla, výhody, ale také nevýhody. Jednou z nich je například neustálé propojování soukromého a pracovního života. Člověka pracujícího doma může rozptylovat jednak prostředí samotné, jednak členové domácnosti. V případě, že práci ukončí, nemá kam odejít a může se pak cítit neustále „v práci". Všechny zápory však můžeme odstranit dodržením níže uvedených zásad úspěšné domácí kanceláře.

Základy úspěšné domácí kanceláře

1. Oddělení soukromého a pracovního života- pracovní místo nebo pracovna by měly být uzavíratelné. Ideálním řešením je vyčlenit pro pracovnu samostatnou místnost nejlépe dále od vchodu do bytu nebo domu, aby případné návštěvy nerušily chod domácnosti.

2. Časový harmonogram- kromě prostorového oddělení je zapotřebí soukromý a pracovní život oddělit i časově. Je třeba stanovit časový harmonogram, sledovat odpracovaný čas, nenosit si práci obrazně domů. Pokud je z nějakého důvodu nutné pracovat, přesčas", je zapotřebí si vybrat také „náhradní volno".

3. Ujasnění osobních a pracovních cílů- své pracovní a osobní cíle je nutné občas zkonfrontovat se seznamem úkolů, aby nedošlo k odklonu od správné cesty.

4. Každý den udělat něco pro sebe- pro udržení správné pracovní a duševní rovnováhy je nutné věnovat se i sobě, pěstovat koníčky a sporty, vycházet ze své domácí kanceláře za kulturou a sportem.

5. Správná a pohodlná kancelář- ideálním řešením je vybavit domácí kancelář pohodlným nábytkem, vyrobeným podle základů ergonomie prostoru, správnou pracovní židlí, dostatkem úložných prostor a dobrým technickým vybavením.